Motocykly/Bikes

 

stars

MISTR MOTOSPROTU I ROCK’N’ROLLU

 

František Šťastný

 

 

stars

MISTR MOTOSPROTU I ROCK’N’ROLLU

 

František Šťastný

 

Infocentrum Praha 3 hostí od minulého týdne putovní výstavu věnovanou legendárnímu motocyklovému závodníku Františku Šťastnému. Má to svůj důvod, protože František by v sobotu 12. listopadu 2022 měl své 95. narozeniny. Výstava není na Žižkově náhodou. Náš legendární závodník se svou ženou Jarmilou, československou reprezentantkou rychlobruslení bydleli na Praze 3, v Koněvově ulici od roku 1960.

Odtud František vyjížděl a úspěšně reprezentoval tehdejší Československo a značku Jawa po celém světě. Získal si srdce diváků a dodnes na něj s láskou vzpomínají diváci daleko za hranicemi, především v Anglii, ale i v zemích, které jsou podstatně dál.

František měl rád těžké a na zapamatování náročné tratě a tak nebylo divu, že si oblíbil tu nejnáročnější, TouristTrophy,“ říká novinář a televizní komentátor Karel Březina. „A málo kdo ví, že se mu na ostrově Man podařilo i vyhrát. Tedy nikoli na motocyklu, ale vtaneční soutěži v rock´n´rollu. To bylo v roce 1957 a v následujících letech tam dvakrát stál na stupních vítězů.

 

František Šťastný

 

Ze svých startů na TouristTrophy František Šťastný vytěžil osm stříbrných replik a jednu bronzovou. Také tam párkrát upadl. A tak nejen úspěchy, ale i to, jak se z těžkých pádů dokázal otřepat a znovu se postavit na startovní čáru bylo příčinou jeho veliké obliby. Takové, že byl na titulní stránce ročenky, vydané k 60. výročí závodu. V klasifikaci mistrovství světa obsadil jednou druhé, čtyřikrát čtvrté a jednou páté místo, zvítězil v pěti závodech Grand Prix.

Napětí na závodech dovedl kompenzovat svým osobitým humorem. Byl skvělým vypravěčem a dovedl zapadnout do každé společnosti. A tak ho pojilo přátelství s řadou sportovců i umělců. Kamarádil s Waldemarem Matuškou, Jiřím Šlitrem, dobře si rozuměls Bohumilem Hrabalem, se Zátopkovými nebo sourozenci Romanovými. Těm dokonce přivezl desku s hudbou, kterou pak použili při volné jízdě, s níž se stali mistry světa. V knize Mezi peklem i rájem, vzpomíná Františkova žena Jarmila, že s návštěvami u nich doma rádi poslouchali a tančili na Elvise.

 

František Šťastný

 

Sám František Šťastný o svém životě mluvil jako o jednom velkém splněném sportovním snu a knihy Na plný plyn, Můj život s motocyklovým závodníkem Františkem Šťastným a Šťastný František to jen dokazují.

S výstavou, která potrvá do 24. listopadu 2022, vznikla zároveň sbírka, která si klade za cíl nashromáždit finance na pamětní desku, která tohoto skvělého sportovce a člověka bude připomínat.

Zita Strnadová
Foto: archiv Oldy Prokopa

stars

„ROCKABILLY BIKES“ (I. část)

USA, 50. léta, rockabilly se hraje na plný koule. Americká mládež, synové a dcery vojáků z druhý světový si i přes neustálý vyhrožování atomovou válkou jedou to svoje. Zatímco Evropa se pomalu dostává z poválečnýho srabu, v Americe je fajn. Tam žádná invaze v minulosti neproběhla a žádná se snad nechystá. Stalin už je K. O., Nikita Chruščov je proti němu hodnej strejda. Amerika je za vodou, díky válce se postavili na nohy dva největší výrobci motocyklů – Harley Davidson a Indian. Jenže nakonec na dvě invaze do Ameriky dojde. Ta druhá velká britská hudební invaze na konci první poloviny 60. let téměř zabije klasický rock and roll a ta první, o který se nemluví, téměř zničí americký motocyklový průmysl. A přijde jak jinak – z Velké Británie.

Začalo to u „Greasers“ (filmová pomáda nekecá). Partičky mladých bílých Američanů většinou ve věku mezi 16 – 20 lety si už v brzkých 50. letech vytvářejí vlastní specifickou subkulturu. No a ke správným drsným klukům patří správný auta a motorky. Tím jak během války vzrostla výroba motocyklů, staly se dostupnějšími. Jenže americký klasiky HD a Indian nebyly úplně to pravé ořechové. Byly to těžké cestovní stroje, nehodili se úplně na ježdění po městě a řádění na venkově.

Ve stejné době probíhala výroba motocyklů i v Evropě, zejména ve Velké Británii a Itálii (ano v Československu také a krásné stroje, ale my jsme byli bohužel za „železnou oponou“). V Británii vládly značky jako BSA, Norton, Royal Enfield a Triumph. Britské motorky splňovaly přesně to, co tehdejší americké stroje nedokázaly nabídnout. Byly lehčí, výkonnější a méně náročné na údržbu a konečně byly levnější. Všem značkám se podařilo už před válkou proniknout na americký trh, kde se často dostaly na americkou plochou dráhu (flattrack). Válka sice dovoz zastavila ale v 50. letech začal nanovo a tím se splnil mladým Američanům sen. Během 50. let jedna ze zmíněných britských značek začala silně dominovat a jako jedna z mála přežila do dnešních let.

 

„TRIUMPH“
V první části našeho seriálu se podíváme na jednu z největších legend, která nám dělá radost i dnes. V roce 1951 došlo ke spojení BSA a Triumphu, nicméně Triumph si udržel status samostatné dílny, která se začala orientovat na sportovnější motocykly.

 

James Dean Tiger Club

 

První do států přišel v roce 1950 model Thunderbird 6T, který byl ještě poměrně konzervativního ražení. Neměl zadní odpružení stejně jako Harley Davidson, ale byl o něco lehčí. Velký třesk začal v roce 1954 – 1955, kdy se do USA začal dovážet Tiger club 200. Čtrnáctikoňový motor umožňoval rychlost 60 mph (100 km/h), měl na rozdíl od amerických HD měl zadní odpružení. Na to navázal Triumph TR5, který byl pohodlný i pro dva a byl cenově dostupný a začal drtit americké motocykly.

 

Bonneville Trophy

 

Na lehce upraveném na styl scrambler jezdil i James Dean. Nabídka nestíhala uspokojovat poptávku a pak přišly dvě legendy. V roce 1959 spatřil světlo světa Triumph T120 Boneville. Lehký a rychlý stroj. Na tehdejší dobu výkon 46 koní, dva válce o objemu 649 ccm. Navíc ideální pro přestavbu. A hned v roce 1960 Triumph představil TR6. TR6 byla scrambler, lehčí než Bonnie, živější, prostě a jednoduše motorka pro rebely. Ke cti amerických výrobců je třeba napsat, že se snažili konkurovat a přímým konkurentem britských strojů se stal v roce 1957 Harley Davidson Sportster, který je dnes už také živoucí legendou.

 

Bonneville Scrambler

 

A protože tu nechci psát o historii, o tom, co bylo a co už nemůžeme mít, tak na těchto strojích můžeme jezdit i dnes. Boneville se stále vyrábí v mnoha verzích, a na TR6 navazuje jednoduše pojmenovaný Scrambler. A je to retro jako bič. Zvýšil se obsah na 900ccm, karburátory nahradilo vstřikování, ale jinak ty motorky pořád vypadají, jak kdyby vyjely z fabriky na konci 50. let. Triumph v současné době nabízí i verzi Thruxton, vycházející také z Bonnie a která odkazuje na „café racery“ britských rockers (Ton ups) z éry 60. let V Čechách si je můžete prohlédnout v Praze v motosalonu Triumph v Modřanech a při posazení na ten krásnej stroj, Vás nenapadne snad nic jinýho, než pozvat na rande fajn kočku a pustit si k tomu třeba Eddieho Cochrana.
-JM-

„ROCKABILLY BIKES“ (II. část)

Na čem jezdit, když jste správný příznivce rockabilly a na veterána nemáte čas ani peníze? V minulém díle jsme se podívali na historii jedné britské značky, která nakonec válcovala výrobce v USA v padesátých a na počátku šedesátých let. Naštěstí není třeba dnes shánět veterány, protože TRIUMPH se rozhodl ve výrobě některých modelů pokračovat i ve 21. století, a i když je notně zmodernizoval, je to pořádný retro.

Pokud Vás ale Triumph neoslovuje, jsou tu další možnosti výběru správnýho rock and roll biku. Vedle Triumphu je zde ROYAL ENFIELD. Firma založená jako součást britské zbrojovky Enfield v roce 1890, vyráběla auta i motorky, ale po druhé světové válce v roce 1955 se výroba přesunula do Indie. Jestli máte strach, že kvalita strojů klesla – bylo tomu přesně naopak. „Indická“ Royal Enfield si udržela vysoký standard, výroba probíhá dosud ručně a nejlepší na tom všem je, že motorky z 50. let se vyrábí v nezměněné podobě i dnes. Nejznámějším modelem je Bullet 350, který je ve výrobě již 54 let. Lze jej koupit oficiálně i v ČR. Velkou výhodou Enfieldů je velmi nízká spotřeba kolem dvou až tří litrů na 100 km a celkem nízká cena. Nevýhodou naopak nízký výkon. Pokud chcete mít styl a nespěcháte, je to dobrá volba. Pokud jste rebelové a dychtíte po agresivnější jízdě, kupte si Triumph.

 

Moto Guzzi V 7 700 1967.jpg Moto Guzzi V7 Clubman Racer 2014

 

V minulém díle jsem rovněž zmínil, že se v 50. letech rozjela velká výroba motocyklů i v Itálii. Tedy ona se tam rozjela už dřív, ale Itálie měla tu smůlu, že si taťka Mussolini vybral na začátku druhé světové války špatnou stranu, a tak veškeré továrny spojenci pro jistotu vybombardovali. Když pak zase byli Američané s Italy kamarádi, Itálie se díky vývozu do USA dostávala z poválečné krize celkem rychle. Mimo jiné i díky nemalému přispění americké a sicilské Cosa Nostry, která Mussoliniho nenáviděla a bez které by se americká armáda v Itálii (a ani později ve Francii) nevylodila. A60. léta přinesla jeden úžasný stroj.

Moto Guzzi V7 z roku 1967 měla napříč uložený véčkový dvouválec, který je charakteristický pro tuto značku dodnes. Motorka byla spolehlivá, dostatečně výkonná a snadná na údržbu. Byla oblíbená nejen u policejních a armádních složek, pro které byla původně navržena, ale rychle si ji oblíbili i ti na druhé straně zákona. V7 se nyní opět vyrábí a to i ve verzi café racer (která je asi nejhezčím modelem), také má brzy přijít i verze scrambler navazující na endura 60. let.

 

Kawasaki W1-1965 Kawasaki W650 2005

 

Japonsko bylo po válce v podobné situaci jako Německo a Itálie, ale i zde se začali v 50. letech rozvíjet budoucí velcí výrobci motocyklů, kteří později tak zatopili evropským značkám. Motorky se tehdy dělaly všude po světě podobné, ale jen jeden japonský výrobce šel v posledních letech opravdu k počátkům a obnovil model, který je snad nejkrásnějším retro bikem na trhu. V roce 1965 přišla Kawasaki s modelem W1. Silný stroj, který designem předčil téměř vše, co se tehdy vyrábělo. Vývoj šel ale kupředu a výroba skočila v 70. letech modelem W3. Jenže v 90. letech se vrátila řada W s modelem W 650, aby se v roce 2011 objevil model W800 se vstřikováním paliva. Zůstaly však rozvody v podobě královské hřídele a design kombinující to nejlepší z 50. a 60. let. Tak už zbývá jen nasednout, pustit pořádnej rock and roll a vyrazit.
-JM-

 

stars

BCB 2014

Už za chvíli, tedy přesně v termínu 6.-9.3.2014, se bude konat mezinárodní soutěžní výstava motocyklových staveb a přestaveb BOHEMIAN CUSTOM BIKE 2014 (jinak BCB 2014). Stejně jako každý rok v levém křídle Průmyslového paláce na výstavišti v pražských Holešovicích.

BCB slaví letos oficiálně 10. výročí a bude to opět jediná národní custom show pořádaná v zimních měsících v České republice!

Do další fáze vstupuje také loňská novinka Custom Live 2014 – stavba motocyklového customu přímo na výstavě před zraky návštěvníků. Letos se v této atraktivní disciplíně utkají hned tři týmy zároveň! Tradiční prezentace amerických hot rodů, dragsterového sportu, flattracku-americké ploché dráhy, či výstava amerických motocyklových veteránů samozřejmě zůstávají. Stejně jako Airbrush Art Festival 2014. Avšak přibudou dvě velmi atraktivní novinky – velká chronologická výstava amerických motocyklů Indian u příležitosti návratu této legendární značky na český trh a také unikátní výstava zajímavých kousků značky Buell Motorcycles, která letos oslaví 30. výročí.

Na facebookovém profilu se vám budeme snažit zpříjemnit a „zkrátit“ čas do začátku výstavy zajímavými příspěvky a odkazy. Také se tu můžete těšit na každou novinku! Takže lajkujte, sdílejte co hrdlo ráčí. A hlavně všem příjemnou zábavu přejí pořadatelé!!!

Čtěte dále…

BCB 2014 BCB 2014

stars

 

II. ZIMÁČ 2014 v RS Jizbice u Čechtic

JAWA KLUB PRAHA 1961 se po generální zkoušce roce 2013 na sněhu, rozhodl pořádat druhý pokus o zimní setkání motorkářů, motocyklistů, bikerů, ale hlavně Jawičkářů, neboť JAWA je jediný opravdový univerzální stroj, pro který není žádná výzva dost velká!

jawáč 2013

stars

31. mezinárodní motosraz Jawa Klubu Praha

JAWA KLUB PRAHA 1961 uspořádal poslední letošní srpnový víkend už 31. ročník mezinárodního motosrazu JAWÁČ V Jizbicích u Čechtic. Srazu motocyklů, kde se nekouká na značku ani kubaturu, ale slavné stroje JAWA jsou vždy přednostně vřele vítány. I proto byl hlavní cenou motocykl Jawa 50 Robby (gratulujeme šťastnému výherci Jardovi od Berouna).

Fotografie i info o příštím srazu najdete na internetových stránkách JAWÁČE.

jawáč 2013

stars

 

110. výročí Harley-Davidson
Společnost Harley-Davidson představila oficiální seznam akcí, které v příštím roce doprovodí oslavy 110. výročí. Události spojí všechny příznivce motocyklů Harley-Davidson a umožní jim společně sdílet stejnou vášeň pro svobodu, sebevyjádření a epické dobrodružství.

Harley-Davidson 110th

Oficiální seznam obsahuje 12 výročních událostí, které společnost Harley-Davidson uskuteční
už na zaběhnutých motocyklových akcích, a to po celém světě. Jednotlivé akce se uskuteční
v celkem 10 zemích a na celkem šesti kontinentech, včetně Jižní Ameriky, Evropy, Asie,
Afriky a Austrálie. Čtěte dále…

stars

 

2013 INDIAN APPAREL

Společnost Indian Motocycle představila na svých oficiálních stránkách novinky pro rok 2013.

Harley-Davidson 110th

stars

 

První ZIMÁČ 2013

Jawa Klub Praha, se rozhodl uspořádat dne 26.ledna 2013 zimní setkání motorkářů, motocyklistů, bikerů, ale hlavně Jawičkářů, neboť JAWA je jediný opravdový univerzální stroj, pro který není žádná výzva dost velká. A kde jinde než v Jizbici u Čechtic.
Podle oficiálního zdroje dorazilo něco kolem 350 strojů 🙂 Čtěte dále…

Zimac 2013

 

stars

obrázek

Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial